Praktik= Lärdom

Jag har sagt det förr men det skadar inte att förtälja igen.

Praktiken är den del av utbildningen, där ens kompetens ställs på spets.
* Där kunskap blandas lite med erfarenhet från tidigare lär-tillfällen.
* Där nya relationer och interaktioner skapas.
* Där man får frågor, och faktiskt kan svara på en del.
* Där man kan lära ut och påbörja arbetet med att lära sig leda.
* Där små misstag blir en läxa, och läxorna blir erfarenheter.
* Där empati och medkänsla får en helt ny innebörd.
* Där möten och tillfällen blir helheter.
* Där praktiska färdigheter börjar "sätta sig".
* Där bemötandet börjar komma med förståelsen för olika människor.

Jag skulle kunna göra listan längre, men summa sumarum är ändå att praktiken är den mest kunskapsgivande delen på utbildningen. Det finns ingen bok i hela världen som kan lära ut hur man bemöter olika människor, vilket kroppsspråk man använder, vilka ord man väljer. Det är något man måste lära sig att känna av. Man måste skaffa sig ett "människo-filter" och det enda rätta sättet är genom att möta dessa människor.

Jag är och kommer alltid att vara tacksam för alla bra handledare jag fått lära mig av.
Det hjälper mycket på vägen.
Så jäkla länge är det ju faktiskt inte kvar...

I sommar kommer jag att sätta min kunskap på prov på riktigt.
Spännande värre!!!

Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0